Vzdělávací program Barevný svět

1089x  |  

Charakteristika vzdělávacího programu

Filozofií naší školy je rozvíjet samostatné, zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy a zajistit jim bezpečné a podnětné prostředí.

Podporovat rozvoj dětí podle jejich možností, potřeb a zájmů. Děti mají tedy možnost vybírat si činnosti podle svých schopností a dovedností.

Snažíme se o vytváření atmosféry plné pohody, přátelství, důvěry, spokojenosti a radosti.

Naší vizí je, aby MŠ byla příjemným prostředím, kde budou děti trávit chvíle bez rodičů a navazovat a prožívat radostné chvíle ve společenství kamarádů.

Chceme, aby ve škole vládlo klima, které bude příznivě působit na rozvoj dětí ve všech oblastech jejich vývoje.

Naším zájmem je, aby děti v MŠ prožívaly dny naplněné radostí ze společných setkání, her a aktivit.

Chceme, aby naše škola byla pro děti místem, kam budou chodit rády, s důvěrou a beze strachu, místem, kde budou děti vedeny ke vzájemné úctě, důvěře, empatii a spolupráci. Neméně důležité je pro nás, aby také vztah mezi učitely a rodiči byl otevřený a plný vzájemné důvěry a naslouchání.

Školní vzdělávací program uplatňuje integrované vzdělávání a směřuje k modelu osobnostně orientované předškolní výchovy, k rozvoji osobnosti dítěte, soběstačnosti a samostatnosti a zdravého sebevědomí cestou přirozené výchovy. Vztah učitelek k dětem je partnerský. V komunikaci převažují projevy náklonnosti a důvěry Děti mají možnost spolurozhodovat, souhlasit i oponovat a vstupovat do dění jako rovnoprávní účastníci. Prioritou je individuální a citlivý přístup ke každému dítěti podle jeho potřeb.

Respektujeme individuální potřeby a možnosti jednotlivých dětí, včetně speciálních vzdělávacích potřeb. MŠ při své práci vychází z rámcových cílů předškolního vzdělávání. Snažíme se všestranně rozvíjet dítě, jeho učení a poznání a vést jej k osvojení si základů společenských hodnot a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.

Dlouhodobým záměrem naší snahy je vytvářet podnětné vzdělávací prostředí, založené na principu uspokojování individuálních potřeb a zájmů, kde se bude dítě nejen cítit bezpečně a spokojeně, ale také se bude projevovat samostatně a aktivně. Vytvářet u dětí zdravé životní postoje a návyky, podporovat jejich psychickou odolnost, rozvíjet intelekt, jazyk, řeč, poznávací procesy. Posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním lidem, osvojovat si dovednosti a poznatky související s podporou zdraví a bezpečí. Vytvářet základy aktivních postojů k životu, ke světu a kultuře.

Způsoby a prostředky naplňování cílů

Cílem školního vzdělávacího programu je předat dětem informace ze všech nastíněných oblastí a umožnit jim vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získat tak reálný pohled na svět a aktivní postoj k němu.

Prioritami našeho vzdělávacího programu je:

  • rozvíjet u dětí aktivní tvořivost; důvěřovat ve své schopnosti
  • rozvíjet dovednost soužití s vrstevníky
  • vytvářet u dětí návyky vedoucí ke zdravému životnímu stylu
  • posilovat u dětí jejich identitu a sebevědomí
  • respektovat tempo a potřeby jednotlivých dětí
  • posilovat pozitivní pocity o sobě i o světě
  • rozvíjet smyslem pro pořádek a odpovědnost
  • respektovat odlišnosti lidí
  • posilovat úctu k sobě i k okolnímu světu.

Preferované činnosti

  • volná hra, experimentování komunitní a diskusní kruh
  • didaktická práce, pozorování
  • práce s encyklopediemi, prožitkové učení
  • psychomotorická cvičení, kooperativní učení
  • práce s přírodním materiálem, spontánní sociální učení
  • využívání bezprostředních situací- situační učení
  • řízené skupinové a individuální činnosti
  • převládání spontánních činností nad řízenými.

Metody, formy a prostředky práce

Metody, formy a prostředky práce přizpůsobujeme individuálním potřebám a schopnostem dětí.

metody: rozhovor, vyprávění, pozorování, diskuse, dramatizace, prožitkové, situační a kooperativní učení. formy: spontánní sociální učení formou nápodoby, spontánní i řízené aktivity individuální i skupinové (preferujeme převládání spontánních aktivit nad řízenými).

prostředky: námětové hry, kooperativní hry, spontánní pohybové hry, samostatně tvořivé hry, hudebně pohybové hry, situační hry a učení, kooperativní a prožitkové učení, hodnocení, povzbuzení, pochvala.

Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

Barevný svět

Školní vzdělávací program uplatňuje integrované vzdělávání a směřuje k modelu osobnostně orientované předškolní výchovy, k rozvoji osobnosti dítěte, soběstačnosti a samostatnosti a zdravého sebevědomí cestou přirozené výchovy. Vztah učitelek k dětem je partnerský. V komunikaci převažují projevy náklonnosti a důvěry Děti mají možnost spolurozhodovat, souhlasit i oponovat a vstupovat do dění jako rovnoprávní účastníci. Prioritou je individuální a citlivý přístup ke každému dítěti podle jeho potřeb.

Integrované bloky:

Barevné hraní

Charakteristikou integrovaného bloku je vytváření přátelské a radostné atmosféry ve třídě. Vedení dětí k radosti z poznávání nových kamarádů a navazování nových přátelství. Posilování prosociálního chování v dětské herní skupině. Upevňování u dětí vztahů k sobě navzájem a k rodině. Vytváření základních forem společenského chování, vyjadřování pocitů. Vedení děti k samostatnosti. Zapojování děti při vytváření pravidel soužití v MŠ. Prohlubování pocitů jistoty, bezpečí, radosti a a svobody u dětí, a napomáhat tak úspěšné adaptaci dětí na nové prostředí.

Barevná příroda

Osvojování si jednoduchých poznatků o přírodě /živočichové, rostliny/, ochrana přírody, počasí a jeho proměny v čase. Vytváření a prohlubování znalostí dětí o činnostech, oblékání a tradicích v různých ročních obdobích. Vedení děti k vytváření pozitivního vztahu k přírodě živé i neživé a k její ochraně. Seznamování děti s různými ekosystémy.

Barevný svět kolem mne

Záměrem bloku je vytvářet u dětí povědomí o naší vlasti a také o tom, že na světě žije mnoho různých kultur. Upevňovat u dětí vztahy ke všemu společenství na celém světě a vést je k respektování všech ras, národů, a jejich společenských a kulturních tradic. Rozvíjení poznatků dětí o dopravní tématice a bezpečnosti na komunikacích. Získávání poznatků o těle. Podporování kladného vztahu a zodpovědnosti k vlastnímu tělu a vytváření zdravých životních postojů a návyků u dětí. Přiblížit dětem planetu Zemi jako součást Vesmíru.

Sovičky Sovičky Myšky Myšky Koťata Koťata